"Puzzelen, samenwerking én eigen regie: ik heb echt een gave baan!"

Judith - Junior beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling

‘We verwelkomen je graag als nieuwe collega, maar hebben een andere functie voor je in gedachten’, hoorde Judith Rook tijdens haar sollicitatie bij de gemeente Zevenaar. Een wending die haar positief verraste, want die andere rol is haar droombaan. “Ik dacht dat werken als beleidsmedewerker toekomstmuziek was. Niets is minder waar: ik ontwikkel me als junior via coaching door collega’s en door eigen projecten op te pakken. Die combinatie werkt heel prettig.”

Bericht
 

Een kans uit duizenden

“Ik heb een brede achtergrond als maatschappelijk werker en verpleegkundige”, vertelt Judith enthousiast. “Tijdens de coronapandemie besloot ik te solliciteren bij de GGD: mijn eerste kantoorbaan. Omdat de aanpak van een pandemie nieuw was, kon ik veel opzetten, uitdenken en ontwikkelen. Dit bleek goed bij me te passen. Toen mijn baan bij de GGD stopte, besloot ik daarom te solliciteren bij gemeentes. Het liefst wilde ik iets met beleid doen. ‘Dat is vast iets voor over tien jaar’, dacht ik. Tijdens mijn sollicitatiegesprek voor een baan bij het klantcontactcentrum van de gemeente stelde de hr-adviseur een beleidsfunctie voor. Ik hoefde geen brief meer te schrijven en kon zo deelnemen aan het proces.”

Uitvogelen en ontdekken

Samen met een collega startte Judith als junior beleidsmedewerker op de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling. “Ik kwam terecht in een warm bad! Op mijn eerste werkdag stond er een bos bloemen voor me klaar. En doordat alles zo goed geregeld was, kon ik snel aan de slag. Drie ervaren beleidsmedewerkers van de afdeling leiden mij en de andere junior collega op. Ik kan altijd met hen meekijken en krijg coaching on the job. Tegelijkertijd pak ik diverse korte projecten op binnen de thema’s welzijn en maatschappelijke ondersteuning. Ik word niet aan het handje gehouden, maar mag zelf puzzelen en uitzoeken. Fijn, want zo krijg ik een heel compleet beeld van het werk.”

Mooie projecten voor inwoners

In haar eerste drie maanden bij onze gemeente heeft Judith al een mooi trackrecord opgebouwd. Zo is ze betrokken bij werkzaamheden voor de ggz, subsidieaanvragen voor aangepast vervoer en gemeentebrieven in heldere taal. “Een project waar ik trots op ben is het cliëntervaringsonderzoek. Met een enquête per post gaan we na hoe tevreden inwoners zijn met onze maatschappelijke ondersteuning. Ik onderzocht de mogelijkheden om dit onderzoek digitaal en via onze balie aan te bieden. En ik bekeek of we Zin in Zevenaar-cadeaukaarten konden verloten onder de deelnemers. Zo verhogen we de respons, zijn we milieuvriendelijker bezig én ondersteunen we lokale ondernemers.”

Eigen regie én samenwerking

“Binnen de gemeente krijg ik veel vrijheid en verantwoordelijkheid”, merkt Judith op. “Ik kan zelf mijn uren indelen en ik werk op vrijdag altijd thuis. Heb ik even geen inspiratie? Dan trek ik mijn hardloopschoenen aan voor een rondje. Daarna komen er weer de beste ideeën uit. Daarnaast is het leuk om in ons gemeentehuis te zijn. We zitten als afdeling samen in een ruimte. We werken hard, maar maken ook tijd voor elkaars vragen of een praatje. Ook overleg ik veel met collega’s van andere invalshoeken binnen het sociaal domein, backofficemedewerkers en communicatieadviseurs. Zij staan altijd open voor mijn frisse blik.”

Afbeeldingen

Cookie-instellingen